Hogyan NE írjunk meg egy álláshirdetést?
Hogyan NE hirdessünk meg egy állást: 7 szarvashiba, amit sokan elkövetnek
Egy állást meghirdetni első blikkre nem tűnik nagyon bonyolult feladatnak. Sokan gondolják, hogy kiraknak valamit, és már özönlenek is a jelentkezők, a cég pedig nem győz majd válogatni.
Az rendben, hogy valóban nem agysebészetről beszélünk, de van néhány fontos szabály, amelyeket jó ha ismer a hirdető. Ezeket figyelmen kívül hagyva könnyű belesétálni olyan csapdákba, amik nem csak a jó jelölteket riasztják el, de még a céget is közröhej tárgyává teszik. Lássuk, mik ezek!
1. Sok üres blabla, kevés konkrétum
“Feszegesd határaidat egy dinamikus, innovatív csapatban!”
Jól hangzik? Csakhogy ez semmit nem mond. A divatos közhelyekkel telezsúfolt hirdetések nem csak unalmasak, de egyáltalán nem vonzóak a valódi szakemberek számára, akiket az érdekel, mit kell majd csinálni. Konkrét feladatok, célok és elvárások megfogalmazása nélkül a jelentkezők nem tudják, mire számítsanak, és ez csak annak nem tűnik fel, akinek fogalma sincs a területről.
2. A szegmenshez képest alacsony bér
“Tapasztalt fejlesztőt keresünk nettó 350 ezer forint plusz konditerem bérletért.”
Akármilyen szektorban is tevékenykedik a cég, ha az adott szegmensben jellemző fizetéseknél kevesebbet ajánl, abból jó biztosan nem fog kisülni. Egy jó szakember tisztában van a saját piaci értékével. Ezzel a módszerrel csak a legjobb jelölteket riasztja el a hirdető, ráadásul a közösségi média szakmai csoportjaiban is a cégen fog röhögni mindenki. Minél nagyobb a szakadék a realitás és az ajánlatotok között, annál nagyobb eséllyel lesz szakmai mém a hirdetésből.
3. Nem megjelölt fizetés
“Amit kínálunk: izgalmas kihívások egy csúcs csapatban.”
A bérezés elhallgatása egyre kevésbé professzionális, és azt sugallja, hogy a cég nem akar korrekt lenni a jelöltekkel szemben. Sokan már nem is fáradnak azzal, hogy ilyen céghez pályázzanak.
4. Igénytelen hirdetés
“Munkájára igényes komunikációs szakértőt keresünk, ki szuperűl ír és szerkesz.”
Az irónia csúcsa, ha egy igénytelen hirdetésben keresnek igényes szakembert. Ha a hirdetés nem tükrözi azt a professzionalizmust és igényességet, amit a jelentkezőktől elvár a cég, azzal csak azt üzeni, hogy a cég sem veszi komolyan ezeket az értékeket.
5. Száz munkakör egy fizetésért
“Marketinges keresünk. Feladatok: hirdetéskezelés, videók készítése, vágása, rendezvényszervezés, cikkírás.”
De ide sorolhatjuk a recepcióst, aki a számlázást is intézi, valamint a közösségi média platformokat kezeli. Ilyen hirdetésekkel tele van a világ, a cégek olyan szuperhőst keresnek, aki három-négy ember munkáját elvégzi – jellemzően elég gyatra fizetésért. Ez nemcsak elriasztja a jó jelölteket, de azt is sugallja, hogy a cég nem érti, milyen szakértelmet igényelnek ezek a feladatok.
Van olyan, hogy valakinek minden feladatból viszonylag kevés van, amire nem tud teljes állásba szakembert felvenni. Ám ilyenkor lényegesen jobb megoldás keresni jó szabadúszó partnereket, és nekik kiadni ezeket a részfeladatokat, amik így biztosan jó minőségben készülnek majd el. Nem probléma, hogy csak félévente egy rendezvénye van a cégnek, vagy hogy csak kéthetente kell egy új videó, esetleg ha az iroda havi adminisztrációja összesen három napot igényel – csak ne egy emberrel akarjuk mindezt megcsináltatni, mert ennyi mindenhez senki nem ért egyszerre.
6. Reális elvárások hiánya
“Junior grafikust keresünk, aki jártas a 3D animációban, webdesignban, UX/UI tervezésben, és legalább 5 éves tapasztalattal rendelkezik.”
Az ilyen hirdetések csak azokat a jelentkezőket vonzzák, akik nem értik a feladatok súlyát, vagy nem rendelkeznek a megfelelő tapasztalattal. Azi ilyen fogalmatlan hirdetések csökkentik a jó jelöltek számát, de hosszú távon a cég hírnevét is ronthatják.
7. Hosszú és bonyolult jelentkezési folyamat
“Küldd el az önéletrajzodat, motivációs leveledet, és három referenciát. Az emailben kapott linkre kattintva a felületünkön regisztrálj, majd tölts fel egy 10 oldalas projekttervet. Ha ezt elfogadtuk, egy 30 kérdésből álló kérdőívet küldünk a HR portálunkon belül, ezt 3 napon belül töltsd ki.”
A túl bonyolult és időigényes jelentkezési folyamatok elriaszthatják a legjobb jelölteket. Nagyon, nagyon speciális állást (és fizetést) kell ajánlani ahhoz, hogy magát komolyan vevő szakember ennyi energiát fektessen egy jelentkezésbe.
Egy álláshirdetés nem csak a jelöltek szűrésére szolgál, hanem a cég arculatának és kultúrájának bemutatására is. Ha elkerüli a hirdető cég ezeket a hibákat, nagyobb esélye lesz megtalálni a legjobb jelölteket, és hozzájárulni a cég pozitív munkaerőpiaci imidzséhez.
A tavasszal megújult jobinfo.hu szívügye, hogy segítse a portált választó cégeket abban, hogy az álláshirdetés minél hatékonyabban működjön. Ebbe beletartozik az is, hogy a bekészített hirdetések nem automatikusan, vagy átolvasás nélkül kerülnek élesítésre az oldalon, hanem az álláshirdetéseket minden esetben tüzetesen átvizsgálják a weboldal adminisztrátorai és adott esetben javaslatot is tesznek a cégnek akár a bér feltüntetésével, szövegezéssel kapcsolatban, vagy a feladatkörre vonatkozóan – pont a fent említett hibákat elkerülendő.
Ráadásul november hónapban mindenképp érdemes a jobinfo.hu-n hirdetni, mert eszméletlen Blackweek ajánlatokat kínálnak! Érdeklődni itt! 🙂
Ezek is érdekelhetnek:
ELŐZŐKÖVETKEZŐNyíregyháza jó célpont: itt sok a munka és kevés a munkavállaló“Miért pont Békéscsaba?”- munkaerőpiaci kitekintés-sorozatunk 3. városaVISSZA A FŐOLDALRAVISSZA A BLOGRA