Munkaerőpiac és AI: forradalom ide vagy oda, az ügyfélszolgálatokon az ember az úr!
Munkaerőpiac és AI: forradalom ide vagy oda, az ügyfélszolgálatokon az ember az úr!
2023.07.18.
A mesterséges intelligencia fejlődése folyamatosan átalakítja a munkaerőpiacot, egyes becslések szerint pár évtizeden belül a ma létező foglalkozások akár kétharmadát is gépek láthatják majd el. Bár a fejlődés igen tempós, vannak olyan területek, ahol még mindig az emberi munkaerő a legértékesebb, és jelenleg az ügyfélszolgálati szektor is ilyennek látszik.
Mivel az ügyfelek gyakran komplex vagy egyedi kérdéseket tesznek fel, amelyek megválaszolásához szükség van az emberi gondolkodásra és empátiára, ez a szakma nehezen automatizálható. A megfelelő ügyfélkezeléshez ugyanis nem csak tárgyi tudásra van szükség, hanem kreativitásra, érzelmekre és problémamegoldó képességre is – ezekkel pedig a mesterséges intelligencia egyelőre nem tud szolgálni.
Ez persze nem azt jelenti, hogy az ügyfélszolgálatokon nincs értelme AI megoldásokat használni, hiszen ezek számos módon tudják segíteni az emberek munkáját:
A társalgó robotok (chatbotok) elviszik a legegyszerűbb ügyeket
Az AI alapú chatbotok képesek válaszolni a leggyakrabban ismétlődő, egyszerű, pusztán technikai kérdésekre, mint a “Hogyan változtathatom meg a jelszavam?” vagy a “Hogyan kell bekapcsolni a készüléket?”. Ezzel egyfelől megszabadítják emberi munkatársaikat a legunalmasabb feladatoktól, és így ők több időt tölthetnek a bonyolultabb problémák megoldásával, amelyek emberi beavatkozást igényelnek.
Az AI megmondja, mikor lesz sok munka
Az AI algoritmusok az adatok elemzése alapján képesek lehetnek előrejelezni, mikor várható nagyobb forgalom, mikor készüljön a cég olyan csúcsidőszakokra, amikor nagy mennyiségű hívást vagy üzenetet kapnak. Ez pedig óriási segítség a munkaerő szervezésében, ennek köszönhetően pedig a dolgozók feje fölött nem csapnak össze a hullámok, az ügyfeleknek pedig nem kell órákon át várakozniuk, mire valaki foglalkozni tud velük.
Személyre szabott ügyfélkezelés
Az AI képes a korábbi interakciók, ügyféladatok, rendelések, stb rendszerezésére, elemzésére, és ezek alapján azonnal áttekinthető összefoglalót is készíthet az ügyfélszolgálati munkatársnak, akinek így nem kell keresgélnie az előzményeket.
Folyamatos tanulás
Az AI algoritmusok képesek folyamatosan tanulni és fejlődni a kapott adatok alapján. Ez azt jelenti, hogy az idővel a rendszerek egyre jobban képesek lesznek megérteni és megválaszolni az ügyfelek kérdéseit.
Becslések szerint Magyarországon körülbelül 50-60 ezer ember dolgozik telefonos ügyfélszolgálatokon. Fizetésük tág határok között mozog: a nyelvtudást és más különleges tudást nem igénylő egyszerűbb feladatokat ellátó munkakörökben a fizetés 300-350 ezer forint között indul. Ha eladási feladatok is társulnak emellé, akkor a fizetés mellé jutalékra is számíthat a munkatárs, itt már jellemzőbbek a 450-500 ezer forintos havi bevételek. A speciális tudást, magas szintű nyelvtudást igénylő ügyfélszolgálati munkatársak esetében pedig havi 500 ezer forint fölötti fizetések a jellemzőek.
Ha te is kipróbálnád magad ügyfélszolgálatosként, vagy másik, számodra új szakterületen, nézz körül a közelmúltban megújult jobinfo.hu-n.
Itt több ezer állás között böngészhetsz; a szűrőket használva pontosíthatod a keresésedet; és ha kitöltötted az álláskeresői profilodat, nagy összegű nyeremény teheti könnyebbé a nyaradat. Az adatokból pár kattintással önéletrajzot is generálhatsz, de emellett is számos új funkcióval vár az egyik legrégebbi állásportál!
Ezek is érdekelhetnek:
ELŐZŐKÖVETKEZŐA végzettség kevés; ha állást szeretnél, még 3 dologban kell jónak lenned!Diákmunka 2023: sok a diák, kevés a munka – idén nagyot fordult a helyzetVISSZA A FŐOLDALRAVISSZA A BLOGRA