A nehezen kezelhető kollégák 9 típusa – és tippek, hogy mihez kezdj velük
A nehezen kezelhető kollégák 9 típusa – és tippek, hogy mihez kezdj velük
A munkahely sokszor olyan, mintha az ember egy bonyolult kirakós darabkáit próbálná összeilleszteni: ahány munkatárs, annyiféle személyiség, sokan pedig közülük egyáltalán nem könnyű emberek.
Ahhoz, hogy a munkával töltött órák ne problémák és konfliktusok menedzselésével teljenek, hasznos, ha értjük a velünk dolgozók személyiségét, és tisztában vagyunk vele, milyen kommunikációs stratégiát alkalmazva tudjuk a legkönnyebben fenntartani a harmonikus viszonyt. Most lássunk 9 személyiséget, akiket szinte minden nagyobb munkahelyen megtaláhatunk.
Fontos megérteni, hogy többségük egyáltalán nem “rossz”, csupán valamilyen okból kicsit nehezen kezelhető – ám ha ismerjük a megoldókulcsot, könnyen együtt tudunk velük működni.
Az ijesztően nagy tudású
Igazi szakértő a területén, és ezt nem is fél a nagyvilág tudtára adni. Nagyra értékeli a kompetenciát másokban, és nagyon magasra teszi a lécet. Nagyon jónak kell lenned ahhoz, hogy értékesnek tekintse a segítségedet, ha pedig úgy ítéli meg, hogy nem vagy elég jó, akadékoskodó és kritikus lesz.
Ahhoz, hogy a közös munka ne legyen nyomasztó, meg kell védened a határaidat, és finoman támogatnod kell a nagytudású munkatársat abban, hogy kommunikációs készségei megközelítsék a szakmai nagyságát. Ez a típus ugyanis sosem direkt bunkó, egyszerűen csak hajlamos az érzéketlen figyelmetlenségre. Emiatt pedig értékeli, ha barátságosan, de őszintén adsz neki visszajelzést abban, hogyan dolgozhat együtt kellemesebben másokkal.
A Sötét Nagymester
Sakkbábukként kezeli a többieket, hogy megvalósítsa ambiciózus nagy tervét. A probléma az, hogy a nagy terv részletei gyakran nem stimmelnek, és még ha a szándék nemes is, a résztvevő “játékfigurák” – vagyis a munkahelyi kollektíva tagjai – meglehetősen utálják a manipulációs szándékot és azt, hogy nincsenek emberszámba véve.
Ahhoz, hogy bánni tudj vele, először meg kell tanulnod az ő nyelvén beszélni, és a problémákat stratégiai oldalról, a nagy egészet mérlegelve tárgyalni. Ez viszont többnyire elég ahhoz, rávezesd arra, hogy végül mindenki jobban jár, ha az emberekkel emberként bánik, és a feladatokat is kezeli a nagy álmok mellett.
A Mártír
Ő az az elképesztően fegyelmezett, hihetetlen munkamorállal rendelkező személy, aki rendkívül lojális csapatokat épít. Csakhogy eközben könnyen válhat ítélkezővé és kompromisszumképtelenné mindenkivel szemben, akit az elvártnál kevésbé tart elvhűnek és elkötelezettnek.
Ahhoz, hogy komolyan vehető partneri beszélgetés alakulhasson ki, fontos, hogy te is ragaszkodj a saját értékrendedhez, és utasítsd vissza határozottan a tőle érkező igazságtalan kritikát, vagy ítéletet. Üljetek le, beszéljétek meg, és keressétek meg azt a kölcsönös kompromisszumot, amely lehetővé teszi a közös munkát.
A Gőzmozdony
Talpraesett, határozott, cselekvőképes, imádja a kihívásokat, és nem bírja az óvatoskodó céges teszetoszaságot, vagy bárkit, aki nem tud gyorsan dönteni. Hajlamos többet vállalni, mint amennyit elbír, amit aztán elszántan próbál titokban tartani.
Emiatt neked is figyelned kell, nehogy az ő túlvállalása miatt szakadjon a nyakadba teljesíthetetlen mennyiségű feladat. Ilyen helyzetben fontos, hogy közvetlen és pozitív légy, erre a gőzmozdony típusúak többnyire jól reagálnak. Például tálald a problémát úgy, hogy: “Túl feszített tempóban dolgozom, és ez nem fenntartható. Több időre van szükségem az X feladatnál, hogy az megfelelő színvonalon készülhessen el. Ezt úgy lehetne megtenni, hogy [és itt vázold a konkrét javaslatodat].”
A Látnok
Ő az az önbizalomtól duzzadó személy, akit az új ötletek és a dolgokat fenekestül felforgató változások éltetnek. A baj csak az, hogy gyakran cselekszik konszenzus nélkül, és nem képes felmérni, hogy ezzel milyen károkat okozhat.
A látnokkal akkor tudsz sikeresen együtt dolgozni, ha megtaláljátok a közös nevezőt. Ám ha ez meg is van, még akkor is nagyon kell figyelned, nehogy megpróbáljon téged is bemanőverezni a gerillaakciói mögé. Ehelyett segíts fenntartani a kapcsolatot a lehetséges szövetségesekkel, figyelj rá, hogy ne égessetek fel hidakat, és ragaszkodj a jó projektmenedzsmenthez.
A Császár
Karizmatikus és vizionárius, aki nem bajlódik apró részletekkel, vagy aprólékos tennivalókkal. Fő célja, hogy minél nagyobb mértékben irányíthasson, és ezáltal minél kevesebb irányból érkezhesen kritika a tevékenységével kapcsolatban. A kulcs, amit meg kell tanulnod az, hogy velük mindig az “igen, és…” megközelítéssel kell tárgyalni, ez teszi lehetővé, hogy a bizonytalanságokat és bonyodalmakat nyíltan kezeljétek.
Ha például valamilyen problémára szeretnéd felhívni a figyelmét, azt közöld egyetértés formájában. Például “Természetesen a felvázolt cselekvési terv működhet. És van egy trükkös probléma, amellyel először meg kell birkóznunk, hogy utána minden simán menjen.” Ezután pedig nagyon figyelj arra, hogy a helyzetet ne tudja úgy csavarni, hogy veled elvégezteti a piszkos munkát, aztán pedig félreállít, hogy learassa a babérokat.
Az Aggodalmas
Minden részletre odafigyel és rendkívül segítőkész, kivéve, ha rátör az irracionális aggodalom – amitől aztán se lát, se hall és/vagy szörnyű mikromenedzserré válik.
Az Aggodalmasnak sok megerősítésre van szüksége, hogy ne feszüljön be. Több trükköt is bevethetsz: vagy dolgozz okosan a keze alá, vagy kerüld el teljesen, vagy nagyon határozottan utasítsd vissza, amikor újabb és újabb részleteket akar kivasalni belőled. Az is fontos, hogy adj egyértelmű visszajelzést, ha a mikromanagement elviselhetetlenné kezd válni. Ez nyugodtan lehet nagyon direkt, például “Ha csak te tudod, hogyan kell jól csinálni, miért nem csinálod meg te?”
A Szikla
Ez a rendkívül felelősségteljes és lojális személy mindent zökkenőmentesen működtet. Ám eközben kapásból elszabotál mindent, amit kockázatosnak, átgondolatlannak, vagy alacsony prioritásúnak tart, méghozzá csendben és anélkül, hogy szólna neked.
Úgy tudsz vele a leghatákonyabban együtt dolgozni, ha rendszeresen elemzitek a folyamatok/projektek egészét is, hogy biztosan értse a nagyobb célokat is. A legjobb, ha a saját észjárása szerint fogalmazod meg a teendőket. Magyarul: nem azzal próbálod lelkesíteni, hogy milyen jó lesz az új ügyfélkezelő rendszer, hanem arra hívod fel a figyelmét, hogy nem tudjátok csökkenteni a panaszok számát és a hibás teljesítéseket, ha a rendszer változatlan marad.
A Simulékony
Igazán melegszívű és szolgálatkész, akiben mindenki megbízik. Csakhogy annyira konfliktuskerülő, hogy a nagyobb kockázattal járó lépéseket nem is mérlegeli, emiatt pedig sok jó lehetőséget is elszalaszt. Ha vele dolgozol, mindig figyelj rá, hogy ne bólintson rá olyasmire, amit esze ágában sincs megcsinálni, csak azért, hogy téged megnyugtasson.
Segítsd abban, hogy a számára nehezebb munkahelyi beszélgetéseket is le tudja folytatni, és figyelj arra, hogy a csapat más tagjai ne éljenek vissza a béketűrésével.
Ha a fenti kisokos sem segítene rajtad és váltáson gondolkodsz, hazánk egyik legrégebbi állásportálja több ezer ajánlattal vár; irány a jobinfo.hu kínálata!
Ezek is érdekelhetnek:
ELŐZŐKÖVETKEZŐÓriási fizetés, mégsem találnak embertSzellemállások – mi értelmük és miért jelennek meg az egyes platformokon?VISSZA A FŐOLDALRAVISSZA A BLOGRA